Varför träna med kettlebells?

Du har väl inte heller missat att kettlebells på senaste år har blivit ett väldigt populärt träningsredskap och fått samma självklara plats som de klassiska hantlarna på gymmet. Inte konstigt alls tycker vi! Kettlebells är ett utmärkt redskap för att öva upp styrka, kondition och explosivitet. Dessutom är det skonsamt för kroppen bara du har rätt teknik. 

Till skillnad från hantlar så hamnar tyngdpunkten i en kettlebell inte mitt i utan utanför handen, vilket ger ett helt annat moment vid olika lyft. Rörelserna med en kettlebell blir därför mer dynamiska än med andra vikter och lämpar sig väldigt väl till uthållighetsträning där explosivitet och styrka blir en bonus.

 

5 fördelar med kettlebells

1. Du får snabbt upp pulsen och kan med ett fåtal övningar aktiverar kroppens alla muskelgrupper med ett enda träningsredskap.

2. Kettlebells är ett utmärkt träningsredskap för både nybörjare och den mer avancerade utövaren.

3. Med kettlebells tränar du styrka, stabilitet, explosivitet och uthållighet.

4. Kettlebellträning är rolig och effektiv och ger dig högintensiv träning på kort tid. På så sätt kommer du snabbt få resultat av din träning.

5. En kettlebell är ett träningsredskap som ger dig oändliga möjligheter till olika övningar som kan utföras både utomhus och inomhus, hemma eller på gymmet.

Hur tung kettlebell ska jag ha?

Så klart beror det lite på hur vältränad du är. Brukar du träna styrketräning? Viktigt är också vad du vill träna för något med din kettlebell.

Vill du träna överkropp i övningar som till exempel press och rodd?
Då ska din kettlebell vara lite lättare än om du har tänkt träna underkroppen med övningar som till exempel sving och knäböj.

Ett tips!!

Gör ett besök på ditt närmsta gym som har kettlebells.
Känn där på några klot för att få en uppfattning om vad som är tungt eller lätt för just dig. Lyft sen det klot du valde som tungt och försök några gånger med rak arm över ditt huvud. Om det är tungt men du ändå lyckas – välj då den vikten som ditt standardklot. Det ska alltså varken vara för lätt eller tungt.

Generellt om man ska försöka sätta nån liten guide annars brukar man väl säga att:

• Kvinnor bör välja en kettlebell mellan 8-12 kg

• Män bör välja en kettlebell mellan 16-24 kg

Vi rekommenderar att du köper minst 2 st kettlebells i olika vikt för att kunna utföra en allsidig träning.

Kettlebells finns i massor av olika vikter, från 2 kg upp till hela 40 kg.

Vilken typ av kettlebell ska du välja?

Här hos oss på träningsgrossisten.se kan du hitta din nya träningspartner.
I vårt utbud av kettlebells kan du välja den modell som passar dig bäst.
Samtliga kettlebells kan användas till träning både inomhus och utomhus. Här hittar du våra kettlebells:

Kettlebell Basic
En prisvärd kettlebell tillverkad i hård PVC.
Kettlebell Basic har en snygg finish och bra hållbarhet.
Finns från 2 kg upp till 20 kg. Hitta din Kettlebell Basic här!

Kettlebell Ergo
En ergonomiskt utformad kettlebell som med sin böjda form och
gummibelagda yta ligger skönt på din arm och skonar ditt golv hemma.
Finns från 4 kg upp till 32 kg. Hitta din Kettlebell Ergo här!

Kettlebell Gjutjärn
En klassisk kettlebell i rå, stilren look i svartlackerad gjutjärn.
Denna kettlebell är extremt tålig och slitstark.
Tänk på att skydda golvet med en träningsmatta för att undgå skador.
Finns från 4 kg upp till 32 kg. Hitta din Kettlebell Gjutjärn här!

Kettlebell Pro
Läcker och proffsig kettlebell i hög kvalitet.
Denna kettlebell har kromat handtag och gummiöverdrag.
Denna kettlebell finns från 8 kg upp till 40 kg. Hitta din Kettlebell Pro här!

 

Våra kettlebells

Här hittar du våra kettlebells. Hitta din favorit!

4 klassiska kettlebellövningar

Kettlebellsvingar
Kettlebellen hålls med en eller två händer och svingas med raka armar från död-läge, läget där du håller kettlebellen hängandes mellan benen, upp till framför kroppen. En variant är amerikansk kettlebellsving där vikten inte stannar framför kroppen utan istället fortsätter upp ovanför huvudet.

Kettlebell Clean
Kan beskrivas som motsvarigheten till en frivändning med skivstång. Kettlebellen hänger i en arm i död-läge ner mellan benen och rycks sedan upp till ett läge mellan nacke och axel. Denna övning är en förövning till Jerk.

Kettlebell Jerk
Består av en kettlebell clean, men går sedan vidare i en push-press där kettlebellen trycks upp över huvudet till rak arm.

Kettlebell Snatch
Detta är motsvarigheten till det som med skivstång kallas för ryck. Alltså en hel rörelse från död-läge mellan benen upp till utsträckt arm över huvudet utan att stanna i något mellanläge.

Tillbehör till träning med kettlebells

Utrusta ditt hemmagym med träningsredskap som gärna vill hänga med dina kettlebells.